Araçlarda en sık karşılaşılan problemlerden biri motor suyuna yağ karışmasıdır. Gerek benzinli gerek dizel arabalarda sık karşılaşılan bu problem, çeşitli nedenlerle baş gösterebilir. Genelde motor soğutma suyu kabında ya da radyatörde tahin kıvamında bir tortunun görülmesi, motor suyuna yağ karışmasının göstergesidir. Bu problemin nedenleri ve çözümlerini merak ediyorsanız içeriğimizdeki ayrıntılı bilgileri incelemeye başlayabilirsiniz.
Motor Suyuna Yağ Karışmasının Nedenleri
Motor suyuna yağ neden karışır bakıldığı zaman bunun olası birkaç sebebi olduğu öngörülmektedir. Bunları şu şekilde sıralamak mümkün:
- Üst Kapak Contasında Hasar: Silindir kapak contası, motor bloğu ile silindir kapağı arasında sızdırmazlık görevi gören bir parçadır. Motorun bu üst kapak contası hasar gördüyse motorun yağ kanallarından su kanallarına doğru bir kaçak olabilir. Sızıntı olarak da ifade edilen bu problem, soğutma suyunda tahin benzeri yağlı bir görünüme sebep olur. Bu conta ısı dolayısıyla ya da uygun olmayan conta kullanımı nedeniyle hasar görebilir. Silindir kapak contasının arıza belirtileri ise değişkendir. Egzozdan yoğun beyaz duman çıkması, soğutma suyunun çamur kıvamına gelmesi bu belirtiler arasındadır.
- Yağ Soğutucusu: Yağ soğutucusu (veya şanzıman yağı soğutucusu) sistem içerisinde ısınan yağı soğutmakla görevli bir elemandır. Soğutucu içerisinde motor yağı ve soğutma suyu sirkülasyon halindedir. Yağ soğutucusundaki contalar ise bu iki kanal arasındaki sızdırmazlığı sağlar. Isı gibi faktörler nedeniyle zaman içerisinde bu elemanların özelliğini yitirme riski vardır. Bu durum da motor yağı ve soğutma suyunun birbirine karışmasına neden olur.
Isı nedeniyle hasar gören parçalara, özellikle yaz mevsiminde daha çok rastlanır. Sıcak yaz aylarında yüksek devirlerde kullanılan motor, hararet yapabilir. Böylesi durumlar, ısıdan kaynaklı hasarlara, bu da motor suyuna yağ karışmasına sebebiyet verir.
Motor Suyuna Yağ Karışırsa Ne Olur?
Motor suyunda yağ var ve bu durumda ne olur, merak ediyorsanız bunun birçok olumsuz sonucu olacaktır. Yağ karışan motor suyunun, ısındığı zaman basıncı artar. Bu da radyatör hortumlarının şişmesine neden olur. Hatta halihazırda dayanıksız radyatör hortumları bu durumlarda patlayabilir. Ayrıca motor soğutma suyu, tahin kıvamına gelecek şekilde hasar gördüyse, suyun geçeceği hortumlarda tıkanıklık yaşanabilir. Bu da antifirizin devirdaim olmasını engeller ve sık sık hararet meydana gelir. Hararet yapan motor da devirdaim pompasına zarar verir. Tüm bunlar neticesinde araçta tekleme, motorun hararet yapması, çekiş düşüklüğü gibi sorunlar baş gösterebilir.
Motor Suyuna Yağ Karıştığı Nasıl Anlaşılır?
Motor suyuna yağ karışmasının farklı belirtileri vardır. Genelde sürücüler motor suyuna yağ karıştığını kolayca anlayabilir. Bunun için genellikle genleşme kabının ve soğutma suyunun kontrol edilmesi yeterlidir. Motor soğutma suyu kabında ya da radyatörde tahin kıvamında bir tortunun görülmesi de hasar tespitidir. Yağ soğutucusunda bir problem varsa bunun tespiti de kolaydır. Önce yağ soğutucu sökülür ve bunlardan birine basınçlı hava verilir. Soğutucu su dolu bir kaba batırılır ve suya batırıp basınçlı hava verildiğinde yağlı kısmından baloncuk çıkıyorsa soğutucu delik demektir.
Motor Suyuna Yağ Karışmasının Çözümü
Motor suyuna karışan yağ nasıl temizlenir bakıldığında ise problemin hangi aşamada tespit edildiğine göre çözüm önerileri değişir. Örneğin, erken aşamalarda soğutma suyuna karışan yağ, yalnızca lekelenmelere neden olur. İlgili parçaların onarılması ve soğutma sisteminin temizlenmesi bu aşamada yeterli olacaktır. Durum daha geç aşamalarda fark edildiyse genelde soğutma suyu çamur kıvamındadır. Bu şekilde aracın uzun müddet kullanılması motorda yüksek hararete neden olur. Bu durumda da ilgili parçanın değiştirilmesi, soğutma sisteminin temizlenmesi, sistemde kullanılamayacak hale gelen parçalar varsa yenilenmesi gerekir.
Örneğin, bu durumlarda önce motor suyu tamamen boşaltılır. Su boşaltma işlemini ise aracın motoru soğuduktan sonra yapmalısınız. Motor soğutma kanallarından ve radyatörden soğutma suyunu tamamen boşaltmak gerekir. Yedek su deposu ve hortumlardaki suyun da tahliyesi gerçekleştirilir. Ek olarak kalorifer peteğindeki suyun da tamamen boşaltılması gerekir. Bunlar için tork anahtarı yardımı ile termostat yuvası sökülür ve yuvanın bağlı olduğu nokta sıcak suya daldırılan sünger ile nazikçe silinir. Temiz bir başka sünger ile de kurulama işlemi yapılır. Yeni termostat yuvası yerine yerleştirilerek tork anahtarı dikkatlice sıkılır.
Temiz su doldurma işlemi de bu noktadan sonra önem kazanır. Antifiriz olmadan motora temiz su doldurulur, havası alınır ve kalorifer suyu dahil tüm hatlara temiz su eklenir. Ardından motor harareti 90 dereceye bulana kadar araç sürülür. Bu işlemler için genellikle servisten yardım talep edilmektedir. Servis, özel ekipmanlar kullanarak eski yağın ve suyun araçtan tamamen boşaltılmasını, tekrar dolumunu sağlar.