Aracın hareket kabiliyeti ile yakından alakalı olan krank mili, bu yazının ana konusunu oluşturmakta. Araç parçaları içinde son derece önemli bir yere sahip olan krank mili nedir, nerede bulunur ve ne işe yarar, sorularını cevaplandırdığımız yazımızı okumaya devam ederek konu hakkındaki detaylara hakim olabilirsiniz. Hazırsanız başlıyoruz.

İçindekiler

Krank Mili Nedir?

Krank mili nedir ne işe yarar, konusunu ele aldığımız bu yazımıza krank mili terimini açıklayarak başlayalım! Krank mili, içten yanmalı motorlarda, pistonların doğrusal hareketini döner harekete çeviren ve bu dönüş hareketini araç tahrik sistemine ileten bir bileşendir. Motorun çalışması sırasında silindirlerin içinde yukarı ve aşağı hareket eden pistonlar, bu hareketi krank miline ileterek motorun gücünü tekerleklere aktarmaya yardımcı olur. Aşağıda, bu parçanın temel işlevlerini görmek mümkün.

Krank Mili Ne İşe Yarar?

Krank mili ne demek, konusun ardından bu parçanın görevlerini listelemeye geçebiliriz.

  • Doğrusal Hareketin Dönüş Hareketine Çevrilmesi: Pistonlar, yanma odasındaki patlamalar sonucunda yukarı ve aşağı hareket eder. Krank mili ise bu doğrusal hareketi, döner harekete çevirerek motorun gücünü, kullanabilir hale getirir.
  • Güç İletimi: Krank mili, pistonlardan aldığı gücü volan aracılığıyla şanzımana iletir. Bu, motorun ürettiği torkun tekerleklere aktarılmasını sağlar.
  • Dengeleme: Krank mili üzerinde bulunan ağırlıklar, motorun dengesini sağlayarak titreşimleri azaltır ve daha düzgün bir çalışma sağlar.

Krank Milinin Yapısı Nasıldır?

Krank mili, yüksek mukavemetli çelik veya dökme demirden yapılır ve yapısında ana yataklar, krank kolları, biyel kolları ve denge ağırlıkları bulunur. Ana yataklar, krank milinin motor bloğuna monte edildiği ve dönmesini sağlayan yataklardır. Krank kolları, pistonların bağlandığı eksantrik bölgelerdir ve her bir piston, biyel kolu aracılığıyla bu kollara bağlanır. Biyel kolları ise pistonların doğrusal hareketini krank miline ileterek döner harekete dönüştürür. Krank milinde ayrıca motorun dengesini sağlamak ve titreşimleri azaltmak amacıyla kullanılan denge ağırlıkları da bulunur. Bu yapı elemanları bir araya gelerek krank milinin motorun verimli ve dengeli bir şekilde çalışmasını sağlar.

 

Krank Mili Çalışma Prensibi

Yukarıda da bahsedildiği üzere krank mili çalışma prensibi, pistonların doğrusal hareketini, döner harekete çevirmeye dayanır. Motorun yanma odasında meydana gelen patlamalar, pistonları aşağı iter. Bu doğrusal hareket, pistonların biyel kolları aracılığıyla krank milinin eksantrik kollara iletilir. Krank milinin eksantrik yapısı, pistonların yukarı-aşağı hareketini döner harekete dönüştürür. Krank mili, bu döner hareketi volan aracılığıyla şanzımana ve ardından aracın tahrik sistemine ileterek tekerleklere güç sağlar. Aynı zamanda krank mili üzerindeki denge ağırlıkları, motorun dengesini koruyarak titreşimleri azaltır ve motorun daha düzgün çalışmasını sağlar. Bu şekilde krank mili, motorun verimli ve etkili bir şekilde çalışmasına katkıda bulunur.

Krank Mili Nerede Bulunur?

Peki, krank mili nerededir? Krank mili, içten yanmalı motorun alt kısmında, motor bloğunun içinde yer alır. Motor bloğu, silindirlerin ve yanma odalarının bulunduğu ana yapıdır. Krank mili, motorun en alt kısmındaki ana yataklara monte edilmiştir ve bu yataklar üzerinde döner. Pistonlar, silindirlerin içinde yukarı ve aşağı hareket ederken biyel kolları aracılığıyla krank miline bağlanır. Krank mili ise motorun alt kısmında, yağ karterinin hemen üzerinde bulunur. Bu konum, motorun ürettiği gücü doğrudan şanzımana iletmek için idealdir ve motorun alt yapısının güçlü ve dayanıklı olmasını gerektirir.

Ayrıca Vites Kutusu Nedir? Vites Kutusu Arızası Nasıl Anlaşılır? başlıklı yazımıza da göz atarak araçlardaki vites kutusunun işlevini detaylıca öğrenebilirsiniz.

Popüler Yazılar

BİZİ TAKİP EDİN

İçindekiler