Araçlarda tekerleklerle yakından ilgili olan diferansiyel, bu yazının ana konusunu oluşturuyor. Her araçta bulunan ve aracın düzgün yol alması için büyük bir öneme sahip olan diferansiyel nedir, ne işe yarar, nasıl çalışır, gibi soruların cevapları için okumaya devam etmeniz yeterli. İşte, karşınızda araçta diferansiyel nedir konusunun detayları!

İçindekiler

Diferansiyel Nedir?

Diferansiyel, araçlarda, özellikle dört tekerlekten çekişli ve arkadan itişli sistemlerde kullanılan önemli bir bileşendir. Araçların viraj alma kabiliyetini artırmak ve tekerleklerin dönme hızlarını uyumlu hale getirmek amacıyla kullanılan diferansiyelin temel işlevi, tekerleklerin hızlarını dengeleyerek daha güvenli ve verimli bir sürüş sağlamaktır. Daha detaylı anlatımla diferansiyel görevi aşağıdaki bölümde verilmiştir.

Diferansiyelin Görevi

  • Dönüşlerde Tekerlek Hızlarını Ayarlama: Aracın viraj alırken iç ve dış tekerleklerinin farklı hızlarda dönmesini sağlar. Dış tekerlek, iç tekerleğe göre daha uzun bir yol kat eder ve dolayısıyla daha hızlı dönmesi gerekir. Diferansiyel bu hız farkını dengeleyerek tekerleklerin yol tutuşunu korur ve aracın viraj almasını kolaylaştırır.
  • Güç Dağıtımı: Motorun ürettiği torku tekerleklere iletir. Bu, özellikle dört tekerlekten çekişli araçlarda her bir tekerleğe uygun miktarda tork gönderilmesini sağlar.
  • Sürüş Konforu ve Güvenliği: Diferansiyel, tekerleklerin yol yüzeyine uygun şekilde temas etmesini sağlayarak sürüş konforunu ve güvenliğini artırır.

Diferansiyel Çeşitleri Nelerdir?

Arabada diferansiyel nedir, sorusunu ele aldığımız bu yazıya, diferansiyel çeşitleri ile devam ediyoruz.

  • Açık Diferansiyel: En yaygın diferansiyel türüdür. İki tekerleğin de aynı miktarda tork almasını sağlar, ancak biri kayarsa, torkun çoğunu kaygan zemindeki tekerlek alır. Basit ve maliyet etkin olmasına karşın kaygan yüzeylerde veya zorlu arazilerde çekiş problemleri yaşatabilir.
  • Kilitli Diferansiyel: Her iki tekerleğe de eşit tork gönderir ve tekerleklerin aynı hızda dönmesini sağlar. Off-road ve zorlu koşullarda üstün çekiş sağlarken aynı zamanda virajlarda zorlama ve lastik aşınmasını hızlandırabilir.
  • Sınırlı Kaymalı Diferansiyel: Tekerleklerden biri kayarsa, diğer tekerleğe daha fazla tork gönderir. Açık ve kilitli diferansiyel arasındaki bir çözümdür. Daha iyi çekiş sağlar ve açık diferansiyelden daha etkilidir; ancak daha karmaşık olduğu için düzenli bakım gerektirir.
  • Torsen Diferansiyel: Sensörler ve elektronik kontrol üniteleri aracılığıyla çalışır. Tekerleklerin hız farklarını algılar ve fren sistemi aracılığıyla torku yeniden dağıtır. Modern araçlarda yaygın olarak kullanılıp üstün çekiş ve kontrol sağlamasının yanında elektronik sistemlerin bakımı ve onarımı daha karmaşık olabilir.

Diferansiyel Çalışma Prensibi

Yazımızı diferansiyel çalışma prensibi ile sonlandırıyoruz. Diferansiyelin, özellikle dört tekerlekten çekişli ve arkadan itişli araçlarda kullanılan önemli bir bileşen olduğundan bahsetmiştik. Diferansiyelin temel işlevi, tekerleklerin hızlarını dengeleyerek daha güvenli ve verimli bir sürüş sağlamaktır. Motorun ürettiği tork, diferansiyel aracılığıyla giriş miline iletilir ve buradan konik dişlilere, ardından düz dişlilere aktarılır. Bu dişliler, tekerleklerin farklı hızlarda dönmesini sağlayarak aracın viraj alma kabiliyetini artırır. Düz bir yolda her iki tekerlek de aynı hızda döner; ancak viraj alırken iç tekerlek dış tekerleğe göre daha yavaş döner. Bu durumda düz dişliler devreye girer ve iç tekerleğin yavaş, dış tekerleğin ise hızlı dönmesini sağlar. Ayrıca diferansiyelin çeşitli türleri bulunur. Açık diferansiyel her iki tekerleğe de eşit tork gönderirken bir tekerlek kayarsa torkun büyük kısmı kaygan zemindeki tekerleğe iletilir. Kilitli diferansiyel her iki tekerleği de kilitler ve tekerleklerin aynı hızda dönmesini sağlar; bu sebeple bu tür diferansiyeller daha çok zorlu arazi koşullarında kullanılır. Sınırlı kaymalı diferansiyel ise içindeki kavrama mekanizmaları veya viskoz sıvı sayesinde torku kaygan tekerlekten diğer tekerleğe yönlendirir. Torsen diferansiyel, mekanik bir dişli sistemi ile torku sürekli olarak en çok tutuş sağlayan tekerleğe yönlendirir. Elektronik kontrollü diferansiyel ise sensörler aracılığıyla tekerlek hızlarını algılar ve fren sistemiyle tekerleklerin hızlarını ayarlar. Kısacası her çeşit diferansiyel, aracın sürüş dinamiklerini ve yol tutuşunu iyileştirerek virajlarda ve zorlu koşullarda tekerleklerin farklı hızlarda dönmesini sağlar; bu da sürüş güvenliğini ve konforunu artırır.

Ayrıca Lastik Ebatları ve Anlamları başlıklı yazımıza da göz atarak araçlardaki belli başlı parçaların ne olduğunu ve işlevlerini detaylıca öğrenebilirsiniz.

Popüler Yazılar

BİZİ TAKİP EDİN

İçindekiler