Bir araç kalkışa hazır hale gelmeden önce bir dizi test ve simülasyonla değerlendirilir. Bu testler, araçların güvenliğini ve verimliliğini sağlamak için yapılır. Geyik testi de böyle bir testtir. Geyik testleri, aşırı dönüşler sırasında bir arabanın stabilitesini ölçmek için yapılır. Bu yazımızda size geyik testi nedir, nasıl yapılır ve bu bağlamda başarılı ve başarısız olan araba modelleri hakkında detaylı bilgiler sunacağız.
Geyik Testi Nedir?
Bunun araba ile bir geyiğe çarpmak anlamına geldiğini varsaydıysanız, çok da yanılmış sayılmazsınız. Geyik testi İskandinavya'da geliştirilmiş bir kaçamak manevra testidir - adı, genellikle yolda uyarı vermeden beliren ve sürücülerin frene basmasına veya etrafından dolanmasına neden olan büyük geyiklerden gelir. Zamanla geyik testleri, bir çocuğun aniden önünüzdeki yola koştuğu veya başka bir arabanın yolunuza çıktığı, yoldan çıkmanızı ve ardından karşıdan gelen trafikten kaçınmak için orijinal yörüngenize geri dönmenizi gerektiren bir senaryonun simülasyonu olarak yeniden şekillendirildi. Amaç, bir aracın bir engele çarpmaktan kaçınma yeteneğini, aracın bu zorlu koşullar altında ne kadar dengeli kaldığını ve araçtaki güvenlik teknisyeninin yapması gerekeni yapıp yapmadığını ölçmektir. Bu test, Uluslararası Standardizasyon Örgütü (ISO) tarafından standardize edilmiş olup, bu testi uygulayanların araç güvenlik standartlarını iyileştirmek için kullanılabilecek sonuçlar elde etmek için önceden belirlenmiş bir kurulum kullanmasına izin verir. Bu tür testlerin ilk kez yapılmasından elli yıldan fazla bir süre sonra, bir arabanın önceden tanımlanmış bir alanda aşırı çift şerit değiştirme manevrasını yapıp yapamayacağını ve bu manevrayı hangi hıza kadar olmadan gerçekleştirebileceğini ölçmek için geyik testi hala düzenli olarak kullanılmaktadır. Şimdi bu testin nasıl yapıldığına bir göz atalım.
Geyik Testi Nasıl Yapılır?
Araçlarda geyik testi, tamamen kuru olan bir yol veya pistte gerçekleştirilir. Büyük bir nesne yerine, pistte 'S' şeklinde bir rota tasarlamak için koniler kullanılır. Sürücü, minimum 100 km/s hızla konilerden geçmek zorundadır. Testi geçme koşulları aşağıda belirtilmiştir:
- 100 km/saate kadar sabit hızlanma
- Konilerden iki metrelik mesafeyi korurken aracın keskin dönüşü
- Frenleme
- Düz şeride dönüş
Bir araç, görevi yuvarlanmadan, devrilmeden, takla atmadan veya savrulmadan tamamlarsa testi geçecek ve geyik testi en iyi araba kategorisinde yerini almayı başaracaktır.
Hangi Araçlar Geyik Testinde Başarılı ya da Başarısız Oldu?
Geyik testi, geçilmesi son derece zor olduğu için hala bir araç için resmi yol güvenliği testi olarak kabul edilmemektedir. Ancak bağımsız araştırma firmaları ve resmi yetkili kuruluşlar bu testi yeni modeller üzerinde gerçekleştirmeye devam ediyor; sonuçlar ise hiç beklendiği gibi olmuyor. En iyi geyik testi sonuçlarını elde eden araç sayısı bu zamana kadar oldukça sınırlı ve şaşırtıcı derecede az. Daha yüksek ağırlık merkezine sahip arabalar genellikle geyik testinde başarısız olur ve takla atar. Test, 1997 yılında Mercedes A-Serisi geyik testinin negatif çıkmasıyla otomobil tutkunları arasında popüler oldu. Ancak, farklı arabalar farklı bir nedenden dolayı geyik testinde başarısız olur. Aşağıda, geyik testinin başarısız olmasının bazı yaygın nedenlerini listeledik:
- Aracın ağırlık merkezi ve dar takibi koordine edilmelidir. Ağırlık merkezi daha yüksek olan araçlar genellikle testte başarısız olur ve test sırasında takla atar.
- Kilitlenmeyi önleyici fren sisteminin yeterli şekilde çalışması esastır. Fren sisteminin çok sert olması, tekrar düz yola dönmeyi zorlaştıracaktır.
- Benzer şekilde, arka lastikler ile fren sistemi arasındaki koordinasyon da gereklidir. Diğer durumlarda, arka lastikler kayar ve aracı tamamen durdurmadan önce daha uzun bir mesafe kat eder.
- Elektrikli araçlarda bataryanın yeri önemli bir rol oynuyor. Bagajda veya kaportada bulunuyorsa, ağırlık merkezini kaydıracak ve geyik testinin negatif çıkma olasılığını artıracaktır.
- Araç süspansiyonunun uzunluğu ve tipi de aracın durdurulmasında önemli bir rol oynar. 45 cm araba dingil mesafesi, geyik testini geçmek için daha uygun görülüyor.
Bir geyik testi geçişi, bir arabanın herhangi bir koniyi devirmeden, savrulmadan, savrulmadan veya devrilmeden şiddetli kaçınma manevraları gerçekleştirmesini gerektirir. Citroen Xantia Activa V6, değerlendirmeyi saatte 83'te başarıyla tamamlayarak geyik testi rekorunu elinde tutuyor ve 1999'da test edildiğinden beri bu unvanı koruyor. İşte karşınızda geyik testi en başarılı araçlar listesi:
- Hyundai Ioniq 5
- Polestar 2
- Land Rover Discovery Sport
- Ford Edge
- Volvo XC40
- Volkswagen Tiguan
- Kia Sorento
- Ford Mustang GT
- Mercedes-Benz CLS
Siz de maksimum güvenlik için bu listede yer alan araçlardan kiralama yapmak için Sixt Rent a Car'ı tercih edebilirsiniz.