Lastik ömrünün bittiği nasıl anlaşılır konusunda sürücülerin dikkat etmesi gereken pek çok husus vardır. Son kullanma tarihine sahip olmaması, bu minvalde bir işaret içermemesi lastiklerin değişim zamanı geldiğinin anlaşılması için farklı yöntemleri doğurur. Aşınmış lastikler yolda can ve mal güvenliği açısından risk taşıdığı için mutlaka kontrol edilmeli, gerektiğinde yenisi ile değiştirilmelidir. Bu yazımızda lastiklerin ne zaman değişmesi gerektiğini, bunun hangi yollarla tespit edilebileceğini bulabilirsiniz.
Bir Lastik En Fazla Kaç Yıl Kullanılır?
Öncelikle lastiklerin teorik olarak kullanım ömürlerini bilmeniz avantajınıza olacaktır. Piyasada araç lastik ömürlerine yönelik farklı pek çok bilgi vardır. Örneğin, yaygın olarak araç lastiklerinin 100 bin kilometre ya da 5 yıl kullanım ömrü olduğu söylenir. Bununla beraber lastik kullanım ömrünün 5 ila 10 yıl arasına tekabül ettiği de belirtilir. Tüm bunlar, bir yandan teorik bilgileri içerirken diğer yandan kullanım koşulları ile ilişkilendirilir. Lastik diş derinliği gibi faktörler elverişli olduğu müddetçe genelde lastikleri 6 yıla kadar kullanmak mümkündür. Dolayısıyla araç lastiği kaç yılda değişmeli bakıldığında ortalama olarak 5 - 6 yıl demek mümkündür. Bunların kullanım koşullarına bağlı olduğunu, lastik değişiminin daha erken ya da daha geç olabileceğini unutmayın.
Araç Lastik Ömrünün Bittiği Nasıl Anlaşılır?
Lastiklerin bitik olduğunu nasıl anlarız merak ediyorsanız; bu konuda lastiklerde gözlemlemeniz gereken birden çok faktör vardır. Lastik diş derinliği, yıpranmış lastiğin tespiti, sürüş esnasında fazla titreşim, virajlarda kötü performans gibi dikkat etmeniz gereken pek çok husus bulunur. Tabii ki gözle görülür bir yırtığın, deliğin olması en çabuk tespit edilebilecek durumdur. Bu nedenle her sürüş öncesinde dört lastiğinizi de kontrol etmeyi unutmayın. Şimdi gelin bazı faktörlere sırasıyla bakalım.
Lastik Diş Derinliğini Ölçün
Lastik değişimi ne zaman yapılmalı bakıldığında en önemli kriterlerden biri lastik diş derinliğidir. Lastik diş derinliği (yiv derinliği), esasında sürüş güvenliğinin sağlanması adına oluşturulmuş bir standarttır ve sayısal bir veriyi ifade eder. Lastik dişleri, araç çekişini iyileştirmek ve ıslak zeminlerde kaymayı önlemek gibi rollere sahiptir. Bu nedenle diş derinliği belli ölçüde azalan lastiklerin değiştirilmesi gerekir. Genelde yeni lastiklerin diş derinliği yaklaşık 8 - 9 mm'dir. Bu değer, yıllar içerisinde düşer. Yasal aşınma sınırı T.C. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından belirtilmektedir. Buna göre lastik diş derinliği kaç mm olmalı bakıldığında en az 1,6 mm olmalıdır. Yaz lastiklerinde yasal derinlik 3 mm iken kış lastiklerinde ise yasal derinlik 4 mm'dir. Peki lastik diş derinliği nasıl ölçülür? Bunun için aşağıdaki adımları takip edin:
- Kendinize bir lastik diş derinliği ölçme cihazı alabilirsiniz.
- Bu cihazlar manuel ve dijital olmak üzere 2'ye ayrılır.
- Diş derinliği ölçüm cihazını lastik dişlerinin arasındaki kanala yerleştirip ölçüm yapabilirsiniz.
- Bu cihazlardaki göstergeler yoluyla lastiğin değişim zamanının gelip gelmediğini tespit edebilirsiniz.
- Opsiyonel olarak madeni para testi de yaygındır.
- Bunun için 1 TL'lik madeni parayı dişlerinin arasındaki kanallara yerleştirin.
- Eğer paranın dışındaki halka kısım dişlerin arasında kayboluyorsa bu durum genelde lastiğin hala kullanılabilir olduğunu gösterir.
- Paranın halka kısmı kanalı aşıyorsa lastik değişim zamanı gelmiş olabilir.
- Kış lastikleri için 1TL, yaz lastikleri için 50 kuruş madeni paralarını kullanabilirsiniz.
Lastik Yanaklarını Kontrol Edin
Araç lastikleri ne zaman değişmeli sorusunun ikinci bir yanıtı da lastik yanakları ile ilgilidir. Bunun için lastik yanağındaki çıkıntıları veya kabarcıkları kontrol edin. Yanak bölümü, lastiğin topuk ve omuz bölgesi arasında kalan kısmıdır. Bir diğer deyişle, jantın dışındaki lastik yüzeyidir. Şayet lastik yanaklarında herhangi bir çıkıntı ya da kabarcık görüyorsanız kesinlikle trafiğe çıkmamanız ve derhal lastiğinizi değiştirmeniz gerekir.
Direksiyon Titreşimine Dikkat Edin
Farklı şekillerde lastik ömrünün bittiği nasıl anlaşılır bakıldığında bir titreşim testi yapmak da mümkündür. Örneğin, lastikler eşit bir şekilde aşınmamış ise direksiyon simidinde titreşim hissedersiniz. Araç hızınız arttıkça titreşim de artıyorsa lastiklerinizi dengelemeniz elzemdir. Eğer dengeleme yaptıktan sonra bile titreşim sürüyorsa lastikleriniz aşınmıştır ve yenisi ile değiştirmeniz gerekir.
Dilerseniz, Araba Neden Hararet Yapar? yazımızı da inceleyebilirsiniz.