Nasıl ki kendi sağlığımız ve zindeliğimiz için düzenli sağlık kontrolleri yaptırıyorsak araçlarımız için de rutin bakım süreçlerini yönetmemiz gerekir. Motor yağı ne durumda, frenler yeterince iyi mi, amortisörler sağlam mı, aracın içi temiz mi ve bunun gibi soruların cevaplarını vererek araç bakımı hakkındaki pek çok konuya değinmeniz mümkün. Peki, periyodik araç bakımı nasıl yapılır ve neleri kapsar? Okumaya devam ederek benzinli araçlardan elektrikli arabalara farklı türdeki araçların bakımı ile ilgili detaylara ulaşabilirsiniz.

İçindekiler

Araç Bakımında Neler Yapılır?

Söz konusu periyodik araç bakımı olunca araç sahipleri için bu konudaki detayların bilinmesi son derece önemli. Araç bakımında neler yapılır, sorusunun cevabı hemen aşağıda.

  • Yağ Filtresi Değişimi: Araç bakımı asımlarında ilk sırada yağ değişimi geliyor. Araçtaki yağın değiştirilmesi için aracın motorunun tamamen soğumuş durumda olması şart. Bu, yağın drenajı ve yağ filtresinin değiştirilmesi işlemlerini daha güvenli ve etkili hale getiren bir önlem olarak düşünülebilir. Ek olarak araç, güvenli şekilde kaldırılmalı ve drenaj işlemi sırasında sabitlenmelidir. Krikonun uygun bir noktada yerleştirilmesi ve aracın güvenli bir şekilde yükseltilmesi gerekmektedir. Ayrıca, aracın hareket etmesini engellemek için park freni çekilmeli ve tekerlekler sabitlenmelidir. Yağ değişimi esnasında ise öncelikle motor yağı drenaj tapası açılarak eski yağın tamamen boşaltılması sağlanır. Daha sonra yeni bir yağ filtresi takılır ve drenaj tapası sıkıca kapatılır. Yağ filtresinin uygun şekilde takıldığından ve sızdırmadığından emin olunmalıdır. Yağ filtresinin değiştirilmesi işleminden sonra ise araç üreticisinin önerdiği tip ve miktara uygun bir motor yağı eklenmelidir. Araç, yağ değişimi ve filtre değişimi işlemlerinin ardından çalıştırılır ve yağ basıncı kontrol edilir. Yağ filtresinin düzenli aralıklarla değiştirilmesi, motorunuzun uzun ömürlü olmasını ve performansının korunmasını sağlar.
  • Motor Yağı Değişimi: Araç periyodik bakımı sırasında motor yağının değiştirilmesi de son derece önemli bir adımdır. İlk olarak aracın motoru ılık veya tamamen ısınmış olmalıdır. Sıcak olmasındaki amaç, yağın daha kolay incelip akabilmesidir. Motor yağının drenajı için aracın alt kısmındaki yağ drenaj tapası açılarak eski yağ boşaltılır. Bu işlem sırasında drenaj tepsisi gibi bir konteyner kullanarak eski yağın toplanması sağlanır. Ardından eski yağ filtresi çıkarılır ve yerine yeni bir filtre takılır. Yeni yağ filtresi takıldıktan sonra ise araca uygun miktarda ve kalitede yeni motor yağı eklenir. Son olarak aracın yağ seviyesi kontrol edilir ve gerekirse yağ eklenir. Motor yağının düzenli aralıklarla değiştirilmesi, motorda biriken kirleticilerin ve tortuların temizlenmesini de sağlar. Böylece motorun performansı artar ve ömrü uzar.
  • Hava Filtresi Değişimi: Araç periyodik bakımı sırasında hava filtresinin değiştirilmesi, motora temiz hava akışını sağlamak ve motor performansını korumak için oldukça önemlidir. Bunun için ilk olarak aracın kaput açılır ve hava filtresinin bulunduğu kutu veya gövdeye erişilir. Burası genellikle motorun üst kısmında, hava emme sisteminin yakınında yer alır. Ardından hava filtresinin kapağı çıkarılır veya klemensleri gevşetilerek eski hava filtresi dikkatlice çıkarılır. Eski hava filtresinin çıkarılması sırasında filtre gövdesinin iç kısmı da kontrol edilir ve temizlenir. Daha sonra yeni bir hava filtresi alınır ve filtre gövdesine uygun şekilde yerleştirilir. Kapağı veya klemensleri tekrar takarak hava filtresinin yerine sabitlenmesi sağlanır. Son olaraksa araç çalıştırılarak hava filtresinin düzgün çalıştığı ve hava emme sisteminin hava akışını engelleyip engellenmediği kontrol edilir. Kısacası hava filtresinin düzenli aralıklarla değiştirilmesi, motorun temiz hava almasını sağlar ve içeriğindeki kirleticilerin motor içine girmesini engeller.
  • Lastik Bakımı: İlk adım lastik basıncının kontrol edilmesidir. Her lastiğin, araç üreticisinin belirttiği basınç aralığında olması gerekir. Basınç, lastiklerin aşınmasını ve yakıt verimliliğini etkileyebilir, bu nedenle düzenli olarak kontrol edilmelidir. Daha sonra lastik diş derinliği kontrol edilir. Minimum diş derinliği yasal gerekliliklere uygun olmalıdır ve bu durum, lastiklerin yeterli yol tutuşu sağlaması için son derece önemlidir. Lastiklerde aşırı aşınma veya dengesiz aşınma varsa muhtemelen bir dengesizlik veya hizalama sorunu vardır ve bu durumun giderilmesi gerekir. Ayrıca lastiklerin genel durumu da gözden geçirilir ve herhangi bir kesik, delik veya yırtık olup olmadığı kontrol edilir. Bu adımlar, lastiklerin düzenli olarak kontrol edilmesi ve aracın genel bakımı için oldukça mühimdir. Düzenli lastik bakımı, lastiklerin ömrünü uzatır, güvenli sürüşü sağlar ve aracın performansını ve yakıt verimliliğini artırır. Bu nedenle, araç periyodik bakımı sırasında lastiklerin düzenli olarak kontrol edilmesi ve gerekli bakımın yapılması unutulmamalıdır.
  • Akü Bakımı: Akünün terminallerini ve bağlantılarını gözden geçirerek sürece başlayabilirsiniz. Terminal bağlantıları gevşek veya korozyona maruz kalmışsa bunlar temizlenir ve her biri yeniden sıkıca bağlanır. Korozyonu temizlemek için karbonatlı soda veya özel bir temizleyici kullanmak mümkün. Daha sonra akünün asit seviyesi kontrol edilir. Eğer akü bakım gerektiren bir tipse su seviyesi düzenli aralıklarla kontrol edilmelidir. Gerekirse saf su eklenerek asit seviyesi uygun düzeyde tutulur. Ancak bazı modern akülerin bakımsız olduğu unutulmamalıdır. Dolayısıyla bu adım bazı araçlarda gerekli olmayabilir.
  • Egzoz Sistemi Kontrolü: İlk olarak araç kriko yardımıyla kaldırılır veya rampalara yerleştirilir, böylece egzoz sisteminin altına erişim sağlanır. Daha sonra egzoz sistemi görsel olarak incelenir ve gözle görülür herhangi bir hasar, pas veya sızıntı belirtisi aranır. Egzoz borusu boyunca gözlemlenen herhangi bir korozyon veya delinme, egzoz sisteminde tamir veya değişim gerektirebilir. Ayrıca egzoz susturucusu da kontrol edilir ve hasarlı veya sıkışmış bir susturucu, aracın performansını etkileyebilir ve ses seviyesini artırabilir. Egzoz sistemi kontrolü, aracın emisyonlarını azaltmak ve motorun verimliliğini artırmak için kritik bir öneme sahiptir. Sorunlar erken tespit edilirse daha ciddi hasarların önlenmesine ve aracın performansının korunmasına yardımcı olabilir. Bu nedenle, araç periyodik bakımı sırasında egzoz sistemi kontrolünün yapılması atlanmamalıdır.

Elektrikli Araç Bakımı

Elektrikli araçlar, içten yanmalı motorlu araçlara kıyasla farklı bir bakım gereksinimine sahiptir ve dolayısıyla da elektrikli araç bakımı adımları, benzinli araçlara kıyasla biraz daha farklı olabilir. Aşağıdaki listede elektrikli araçlardaki bakım sürecini görmek mümkün.

  • Elektrikli Motor Bakımı: Elektrikli araçların motorları genellikle daha az hareketli parçaya sahip olduğundan ötürü içten yanmalı motorlara kıyasla daha az bakım gerektirir. Ancak yine de düzenli olarak kontrol edilmeli ve gerekirse yağ veya yağ filtresi gibi parçaları değiştirilmelidir.
  • Batarya Bakımı: Elektrikli araçların bataryaları, aracın menzilini ve performansını doğrudan etkiler. Batarya paketinin durumu düzenli olarak kontrol edilmeli ve gerektiğinde temizlenmeli veya bakımı yapılmalıdır. Ayrıca batarya sıcaklığının izlenmesi de gerekir; zira aşırı sıcaklık, batarya performansını olumsuz etkileyebilir.
  • Şarj Sistemi Bakımı: Elektrikli araçların şarj sistemleri, bataryaların sağlıklı şekilde şarj olmasını ve performansını korumasını sağlamak için düzenli aralıklarla kontrol edilmelidir. Bu, şarj portunun temizlenmesi, şarj kablosunun durumunun incelenmesi ve şarj istasyonunun doğru çalıştığının kontrol edilmesi gibi adımları içerir.
  • Fren Sistemi Bakımı: Elektrikli araçların fren sistemleri genellikle kendini yenileyici bir teknoloji kullanır. Ancak yine de fren balataları ve diskleri periyodik olarak kontrol edilmeli ve gerektiğinde değiştirilmelidir.
  • Lastik Bakımı: Lastiklerin basıncı ve aşınma durumu düzenli olarak kontrol edilmeli ve gerektiğinde rotasyon yapılmalı veya lastikler değiştirilmelidir.
  • Araç İçi Kontrolleri ve Yazılım Güncellemeleri: Elektrikli araçların genel kontrolü; iç ve dış aydınlatma, koltuklar ve diğer iç ekipmanların durumu gibi standart araç bakım adımlarını içerir. Ayrıca aracın yazılım güncellemeleri de düzenli olarak kontrol edilmeli ve gerekirse güncellenmelidir.

Dizel Araç Bakımı

Araç bakımı ipuçlarına değindiğimiz bu yazımıza, dizel araç bakımı ve benzinli araç bakımı arasındaki farklara bakarak son veriyoruz.

  • Dizel motorlar genellikle daha yüksek sıkıştırma oranına sahip olduğundan yağın daha fazla kirlenme eğilimi vardır. Bu nedenle dizel araçlarda yağ değişimi daha sık yapılabilir ve daha dayanıklı yağlar kullanılabilir.
  • Dizel araçlarda yakıt sistemi benzinli araçlara göre farklıdır ve genellikle yakıt filtresi daha sık değiştirilmelidir. Ayrıca dizel araçlarda kullanılan yakıt tipi de benzinli araçlardan farklı olduğu için yakıt enjektörlerinin bakımı da farklı olabilir.
  • Soğuk hava koşullarında dizel motorların çalışması için bazen ısıtma sistemleri kullanılır. Bu sistemlerin bakımı da dizel araçlarda özel bir öneme sahiptir ve soğuk hava performansını etkileyebilir.
  • Dizel araçlarda egzoz sistemi, genellikle daha fazla partikül filtresi ve egzoz gazı arıtma sistemleri içerir. Bu nedenle egzoz sisteminin bakımı ve temizliği benzinli araçlardan farklı olabilir.
  • Dizel motorlar, yüksek sıkıştırma oranına sahip olduklarından dolayı sıkıştırma sistemlerinin bakımı ve ayarlanması da oldukça önemlidir. Bu, motorun düzgün çalışmasını ve verimli şekilde güç üretmesini sağlar.

Popüler Yazılar

BİZİ TAKİP EDİN

İçindekiler